Pidän Dressmannilla tuote-esittelyjä miesten juhla-asusteista, eli kauluspaitojen lisäksi kravateista, ruseteista, taskuliinoista, solmioneuloista ja kalvosinnapeista.
Tavoitteena on saada lisämyyntiä pukujen ostajille ja opettaa asusteiden hyödyntämistä kaikille kiinnostuneille opettamalla erilaisia taskuliinataitoksia ja kravaattisolmuja. Tavoitteena on siis saada asiakkaat kiinnostumaan enemmän asusteiden kaytöstä ja sitä kautta lisättyä niiden myyntiä, sekä esitellä myymälän laajaa valikoimaa.
Päivittäiset tavoitteet:
Päivä 1.
Tavoitteena saada tuoteneuvontapiste toimimaan ja nähdä käytännössä miten työ toimii ja kuinka paljon asiakkaita kiinnostuu tuotteista ja niiden esittelystä. Pidän ensimmäisen päivän tavoitteena antaa vähän suuntaa seuraaville kerroilla ja että opin mikä toimii ja mikä ei. Asiakasmäärätavoitetta en osaa vielä sanoa.
Toteutuminen: Päivä vastasi aika lailla asettamia tavoitteitani. Pöydän paikka oli huono ja siitä sai heti korjattavaa seuravaan kertaan.Pidin esittelyjä viidelle asiakkaalle.
Päivä 2.
Toivon että alkujännitys alkaisi olla jo ohi ja tavoitteenani lisätä asiakaskontaktia.
Toteutuminen: Tavoite piti paikkansa, tuoteneuvonta meni jo sujuvammin ja pöytä vaihdettiin myymälän keskelle paremmalle paikalle, josta asiakkaat kiinnostuivat ja uskaltautuivat enemmän tulla katsomaan tuotteita.Pidin esittelyjä kuudelle asiakkaalle, joista viisi ostivat tuotteita.
Päivä 3.
Tavoitteena saada esiteltyä tuotteita viidelle asiakkaalle.
Toteutuminen: Sain pidettyä esittelyjä neljälle, joten vähän alle taovoitteen jäin, mutta jokainen asikas kuitenkin osti tuotteet eli esittely on kuitenkin ollut hyödyllistä.
Päivä 4.
Neljännellä kerralla toivon tuoteneuvonnan toimivan jo melko sujuvasti
ja tavoitteena on saada esiteltyä tuotteita kuudelle asiakkaalle.
Toteutuminen:Tavoite jäi vähän vajaaksi, esittelin
tuotteita viidelle asiakkaalle. Syynä voi olla, että juhla-asusteille ei
ollut monelle asiakkaalle tarvetta, koska tuli ostamaan jotain aivan
muuta ja myös hiljainen päivä vaikutti varmasti asiaan.
Päivä 5.
Tavoitteena saada pidettyä ainakin neljä tuote-esittelyä.
Toteutuminen: Kesäkelit olivat houkutelleet asiakkaat jonnekin ihan mualle kuin ostoskeskukseen, joten sain pidettyä vain kaksi esittelyä.
Päivä 6.
Asetin päivän tavoitteeksi viisi esittelytilannetta edellisten päivien lukemien perusteella.
Toteutuminen: Lauantait ovat selvästi vilkkaampia päiviä ja ylitin tavoitteeni yhdellä, eli pidin kuusi esittelyä, joista kolme myös ostivat tuotteita.
Päivä 7.
Keskiviikon tavoitteeksi asetin neljä esittelyä.
Toteutuminen: Onniistuin pysymään tavoitteessani ja pidin neljä esittelyä, kaksi asiakkaista myös ostivat esitellyt tuotteet, osa jäi miettimään.
Päivä 8.
Päivä vaikutti rauhalliselta, joten asetin tavoitteksi vain kolme esittelyä.
Toteutuminen: Pidin kaksi esittelyä, päivä oli hiljainen, eikä asiakaat olleet kiinnostuneita austeiden ostoon. Molemmat kuuntelijat kuitenkin ostivat tuotteet.
(Päiviä on 8,koska ensimmäinen päivä meni tuote-esittelyn suunnittelemiseen)
Seuranta ja toiminnan kehittäminen:
Asiakaskontakteja oloisi voinut vielä yrittää lisää esittelemällä tuotteita asiakkaalle, vaikkei hän olisikaan tullut hakemaan ollenkaan tätä tuoteryhmää. Toisaalta se olisi vaikuttanut hieman liian tyrkyttävältä ja olisi hukannut asiakkaan aikaa. Tuoteena asusteet ovat sellaisia, että niille pitäisi olla tiedossa jokin käyttötarkoitus ja muu vaatetus, että niitä voisi ostaa, joten heräteostoksia on vaikea synnyttää jos asiakas tulee ostamaan shortseja. Eittely näillekkin asiakkaille olisi kuitenkkin voinut toimia ja tarve olisi voinut löytyä.
Tavoitteiden mittauksen kehittäminen:
Asiakasmäärä ja myynnin lisäys oli helposti tarkkiltavassa eikä siinä tullut sekaannuksia, koska kävijämäärä ei ole niin iso, joten se onnistui ihan hyvin. Mittaamiseen olisin voinut lisätä tarkkakiltavia kohteita.Seurantaan olisi voinut lisätä esim. asiakkaat, joiden kiinnostus herääsi, muttei silti tehnyt ostopäätöstä.
Myös tavoitteiden asettamisessa olisi pystynyt olemaan tarkempi, selittää miksi odottaa juuri näitä lukuja ja mikä siihen voi vaikuttaa.
Muuten tavoitteellisuuden mittaamiseni on ollut mielestäni ihan onnistunutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti